Branding vs Marketing vs
Sales

Welke is het belangrijkst voor jouw bedrijf? 

Welk van deze drie zijn het belangrijkste voor jouw bedrijf?

Branding vs. Marketing vs. Sales

Als eigenaar van een bedrijf of als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jouw geld op de juiste manier investeert.

De werelden van branding, marketing en sales lijken misschien mysterieus, ingewikkeld en soms overweldigend, maar als je jouw geld ergens in zou kunnen investeren, onthoud dan dat deze drie toverwoorden jouw bedrijf vooruithelpen.

Maar hoe weet je nu welke het belangrijkst is
voor jouw bedrijf?
 

Zoals bij de meeste uitgebreidere onderwerpen “hangt het ervan af”, we zullen eerst moeten bepalen welk resultaat je binnen welk termijn voor jouw bedrijf of onderneming wilt behalen.

Laten we daarom de termijnen voor de eenvoud ‘korte termijn’ en ‘lange termijn’ noemen. Vervolgens plaatsen we branding, marketing en sales in categorieën gedefinieerd door impact en inspanning; oftewel hoeveel moeite je moet doen om de meeste impact te krijgen, variërend van laag tot hoog.

Laten we ze alle drie eens apart bekijken.

Branding

De kracht om te laten beleven overtuigen & bloeien.

Marketing

Alles wat je nodig hebt om de aandacht van je publiek te trekken.

Sales

Stop met
verkopen en
start met
verdienen.

Branding

Om de bredere betekenis van wat branding inhoudt uit te leggen zou er een hele verzameling artikelen nodig zijn. Zelfs brandspecialisten vinden het moeilijk om een ​​algemene definitie te geven. Men zal zeggen dat het de betekenis is die (potentiële) klanten naar jou en/of jouw producten en/of diensten brengen. Het woordenboek koppelt het aan de herkenning van symbolen die verband houden met een bedrijf en anderen leggen de nadruk op reputatie.

Soms is het eenvoudiger om de impact van branding te definiëren dan te definiëren wat branding is. Op de korte termijn zal het hebben van een duidelijk gedefinieerd merk je helpen om een ​​reeks communicatie- en gedragsrichtlijnen op te stellen. 

Dit stelt jou, of iedereen die namens jouw bedrijf werkt, in staat jouw producten en diensten op de markt te brengen. En deze producten of diensten te verkopen met een consistente boodschap, een voorspelbaar proces en resultaat.

Het kost veel inspanning om met een krachtig merk te komen en terecht, want de impact is oneindig als het op de juiste manier wordt ingezet. In combinatie met de juiste sales en marketing beleving zal het een onvergetelijke ervaring creëren.

Een brand of identiteit is wat een bedrijf nodig heeft en er een levende organisatie van maakt. Op de lange termijn zullen de berichten die je verzendt, de verhalen die je vertelt en de manier waarop jouw bedrijf zich gedraagt, jouw klanten helpen om jouw marketeer en verkoper te worden.
Marketing

Marketing is de actie (of het werk) van het promoten van producten of diensten, inclusief het doen marktonderzoek en maken van reclame. Het wordt vaak verward of gekruist met branding. Marketing informeert de klant over de reis die iemand maakt van het zich bewust worden van, tot het kopen van jouw producten en/of diensten. 

En omdat het vinden van de juiste marketingstrategie vaak een lang, inspannend en kostbaar traject is. Mislukken onbedachte en snel opgezette marketingcampagnes en heeft weinig impact. 

Dit is de reden waarom ondernemers vaak marketing zoals sociale media uitbesteden, maar zich vervolgens afvragen waarom ze niet direct resultaat hebben gezien. Marketing is van nature voor de lange termijn. Het kan worden gebruikt om oplossingen te presenteren in elke fase van de reis van jouw koper. Als je de tijd neemt om aan een strategie te werken die aansluit bij jouw merk, wordt het inhuren van iemand anders om het plan uit te voeren eenvoudiger en kosten effectiever.

Sales

Simpel gezegd, sales is de uitwisseling van waarde (meestal een product of dienst) voor geld. Kort gezegd sales is het leven van jouw bedrijf en kan de beslissende factor zijn of de lichten aan het einde van de maand aan blijven of niet. Verkoop op korte termijn kost weinig moeite en de impact kan groot zijn – als het goed wordt gedaan. 

 

Op de lange termijn wordt verkoop een taak die je aan iemand anders wilt geven, of door geweldige branding en marketing wordt het voor jou gemakkelijker om jouw tijd ergens anders te besteden, aan nieuwe ontwikkelingen bijvoorbeeld om jouw bedrijf vooruit te helpen terwijl de verkoop voorspelbaarder wordt.

Dus hoe kijk je nu tegen sales, marketing en branding aan? Hoe hoog staan ​​ze op jouw zakelijke agenda? Ben je klaar om branding te verkennen als basis voor succesvolle verkoop en marketing en anders om?