Marketing in 2023 is essentieel voor elke ondernemer. Of je nu een kleine start-up hebt of een gevestigd bedrijf runt, marketing is de sleutel tot succes. Maar hoe kun je jouw marketingstrategie verbeteren en ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt? In dit artikel geven we je zeven praktische tips die je kunt toepassen om je marketing naar een hoger niveau te tillen.
Tip 1: Begin altijd met eigen research
Algemeen
- Begin altijd met wat eigen research. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en veel is online al te vinden. Met een paar simpele zoekopdrachten binnen Google weet je binnen no-time wat jou te doen staat om een bepaald resultaat te behalen.
Voordat je begint met het uitvoeren van een marketingcampagne, is het belangrijk om onderzoek te doen. Door middel van research kun je erachter komen wat je doelgroep wilt en waar hun behoeften liggen. Maak gebruik van verschillende online tools zoals Google Analytics om erachter te komen welke zoektermen populair zijn en welke content het beste presteert.
Tip 2: Spreid je kansen over diverse kanalen
Algemeen 2. Zet niet al je geld in op 1 kanaal. Spreid je kansen over diverse kanalen.
Als het gaat om marketing, is het belangrijk om je kansen te spreiden. Investeer niet al je geld in slechts één kanaal zoals bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op verschillende kanalen zoals LinkedIn, Twitter, YouTube en TikTok. Op deze manier bereik je een breder publiek en vergroot je de kans op succes.
Tip 3: Vraag feedback van buitenstaanders
Algemeen 3. Vraag eens aan buitenstaanders wat zij van jouw uitstraling vinden online. Laat je website aan diverse bezoekers zien en vraag ze om feedback. Of laat ze een product bestellen op je webshop en kijk met ze mee. Zo zie je direct in welke stap van het proces ze moeite hebben of niet verder komen.
Het kan soms lastig zijn om zelf te bepalen of je marketing goed presteert. Vraag daarom aan buitenstaanders wat zij van jouw uitstraling vinden online. Laat je website aan verschillende bezoekers zien en vraag hen om feedback. Of laat hen een product bestellen op je webshop en kijk met hen mee. Op deze manier krijg je een beter beeld van waar je verbeteringen kunt aanbrengen.
Tip 4: Wees persoonlijk in je content
Algemeen 4. Ben persoonlijk in je content. Denk na over je doelgroep en wat hen beweegt. Speel hierop in met je content en wees persoonlijk zodat de doelgroep zich aangesproken voelt.
Niemand houdt van onpersoonlijke en generieke content. Om ervoor te zorgen dat je doelgroep zich aangesproken voelt, is het belangrijk om persoonlijk te zijn in je content. Denk na over je doelgroep en wat hen beweegt. Speel hierop in met je content en zorg ervoor dat het aansluit
Tip 5: Meet en analyseer je resultaten
Algemeen 5. ‘You can’t improve what you don’t measure’. Bedenk wat je wilt meten en zorg dat dit ook gemeten kan worden.
Het is belangrijk om je resultaten te meten en te analyseren om te zien of je marketingstrategie werkt. Bedenk van tevoren welke doelen je wilt behalen en meet deze met behulp van tools zoals Google Analytics en social media analytics. Analyseer je resultaten regelmatig en pas je marketingstrategie aan waar nodig.
Tip 6: Creëer een dashboard voor inzichtelijke cijfers
Algemeen 6. Creëer een mooi dashboard (dit kan bv. in Google Data Studio) zodat je altijd snel je cijfers inzichtelijk hebt.
Om je resultaten op een overzichtelijke manier te kunnen bijhouden, is het handig om een dashboard te creëren. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Google Data Studio. Op deze manier heb je altijd snel inzicht in je belangrijkste cijfers en kun je snel bijsturen waar nodig.
Tip 7: Plan je marketing strategisch
Algemeen 7. Plan je marketing. Jij kent als geen ander je eigen business en weet op welke momenten in het jaar een stukje extra zichtbaarheid handig is, waar je van kunt profiteren.
Het is belangrijk om je marketing strategisch te plannen. Jij kent als geen ander je eigen business en weet op welke momenten in het jaar een stukje extra zichtbaarheid handig is. Denk bijvoorbeeld aan een speciale actie tijdens de feestdagen of een evenement waar je aanwezig wilt zijn. Plan je marketing vooruit en maak gebruik van kalenders en planningstools om alles op tijd af te krijgen.
Conclusie
Met deze zeven praktische tips kun je jouw marketingstrategie naar een hoger niveau tillen. Begin met eigen research, spreid je kansen over diverse kanalen, vraag feedback van buitenstaanders, wees persoonlijk in je content, meet en analyseer je resultaten, creëer een dashboard voor inzichtelijke cijfers en plan je marketing strategisch. Door deze tips toe te passen, kun je jouw doelgroep beter bereiken en jouw business laten groeien.